2013 - Colombia / 130503 vrijdag

4 mei 2013 - Neiva, Colombia

vrijdag 3 mei 2013 – Bogota

Ochtend – voorbereiden presentatie

Vroeg opstaan, gereed maken van presentatie en om half 8 ontbijten met Arie en Juan. Daarvoor had ik mijn skype halfuurtje gelukkig weer gehad. Wordt morgen voorlopig mijn laatste voor thuiskomst zondagavond.

Juan vertelde dat Gersson mij om half negen zou komen ophalen en met een vertaler zou komen. Ik zat dus keurig om half negen in de lobby klaar en mocht wachten. Intussen werd naast mij een kort interview opgenomen met de voormalige president van Colombia. Daarom was er zo veel beveiliging in en om het gebouw. Maar mijn rugzak werd absoluut niet gecontroleerd en ik zat daar al enige tijd op nog geen 5 meter van het interview. Merkwaardig die beperkte kijkhoek van de beveiliging. Zo vertelde Arie Pronk vanavond dat hij een keer een kaartje voor het concert gebouw had gekocht voor een concert van een beroemde gitaarspeler. Hij had een balkon kaartje gekocht want hij wilde het heel goed zien. Bleek hij als enige op het balkon te zitten, terwijl de zaal beneden afgeladen vol zat. Ging vijf minuten voor het begin van de voorstelling de deur open en kwam daar de koningin aan met complete gevolg van beveiligers enz. Iedereen verrast dat Arie daar zat. Hij mocht blijven, de koningin moest zich langs hem wurmen om op haar plaats te komen en er zat wel een beveiliger tussen Arie en de koningin. Blijkbaar had iemand een balkon plaatsje verkocht wat helemaal niet had gemogen. Mooi verhaal.

Maar goed, om half tien kwam Gersson met vertaler Jan, een vrolijke Volendammer, getrouwd met een Colombiaanse, lange tijd in Londen gewerkt, dus een ideale combinatie. Nou hij moest zich wel stevig voorbereiden, we zijn daar samen drie uur mee bezig geweest. Toen was het lunchtijd en hebben we ergens geluncht in de buurt van het kantoor van Gersson. Hij kwam ons wel halen in het hotel. We liepen door het winkelcentrum en daar kwamen verhalen van Jan los. Hij was gek op het Colombiaanse eten, maar had ook rare dingen meegemaakt. Er is een hamburgerketen ‘El Corral’ die bekend staat om zijn lekkere hamburgers, hij vond ze ook erg lekker. Maar zij staan erom bekend dat zij hun hamburgers niet van vlees maken maar van meelwormen. Ik had al eerder gehoord dat dat een mogelijke interessante vleesvervanger is voor vleeseters, het blijven dieren, dus niet voor vegetariërs. Daarnaast zat ‘Crepes & Waffles’ een lekker restaurant waar uitsluitend alleenstaande moeders mogen werken. Daar hebben we gegeten, ze hadden zowaar een vegetarisch gedeelte op de kaart en veel meer dan alleen wat de naam doet vermoeden. Bijvoorbeeld hadden ze een heerlijk salade buffet. Na het eten, werd ik door Gersson getrakteerd op twee Indianen kunstvoorwerpen voor in onze vensterbank. Heel lief van hem!

eten bij Crepes& de heerlijke saladbar kopje koffie Links Jan, Gersson en medewerker, midden de saladbar, rechts iedereen moet een kopje koffie hebben genoten bij deze beroemde keten 'Juan Valdez Cafe'

Middag – presentatie Bogota

Daarna was het naar de plek waar ik mijn voordracht zou houden, in het gebouw ‘Camara de Comercio Bogota’ waar we omstreeks twee uur waren en waar mijn presentatie om drie uur zou beginnen. Gersson moest van iemand een auto lenen om Jan en mij daarheen te brengen, want hij mag na 1 uur niet meer met zijn auto de straat op. Auto’s met een even nummerbord mochten vandaag de hele dag rijden, die met een oneven nummerbord morgen weer. Zo hebben ze ombeurten twee of drie dagen in de week waarin ze niet mogen rijden. Ik zei dat werkt de tweede auto erg in de hand, ja was het antwoord, maar je kunt pech hebben en hij heeft twee auto’s met oneven nummerborden. Dat is inderdaad pech.

Bij aankomst kwam er net een heftige onweersbui over, het knetterde lekker. In de Handelskamer was een lege zaal en geen technische ondersteuning. Juan heeft uiteindelijk zijn laptop aangesloten, beamer was er wel en ook geluid. Toen ik om water vroeg voor se sprekers werd dat onmiddellijk toegezegd, maar nooit gebracht. Als op de uitnodiging drie uur staat, komen de eerste mensen pas een half uur later, te vroeg is hier niet voorkomend. Dus zijn we om half vier begonnen, met een inleiding van Arie, daarna Juan en daarna ik. Ergens halverwege mijn verhaal, dat goed voorbereid door Jan vertaald werd, vroeg ik Juan of ik wat water kon krijgen, ik zat compleet dichtgeplakt. Tot mijn verbazing gaat hij in zijn tas lopen rommelen en even later gaat hij foto’s maken! Maar geen water. Hij had mijn vraag verkeerd begrepen, dat gebeurde hem veel vaker, maar deze was wel erg opvallend.

Ik had mijn verhaal in twee delen gesplitst, een deel milieu en duurzaamheid en een deel ervaringen opgedaan in Neiva. Tussendoor had ik een pauze gepland, maar iedereen wilde doorgaan. Eigenlijk wel leuk. Na afloop waren er nog de nodige vragen, ook altijd leuk.

Camara zich over Bogota De Camara schijnt een bijzondere plek te zijn om je verhaal te mogen houden, nu niets van gemerkt, ze hadden niet eens water, rechts schemering over Bogota vanaf de berg

Na mijn presentatie zijn Arie, Juan en ik ergens boven op de berg gaan eten. Prachtig uitzicht over de stad.

Voor morgen staat gepland een bezoek aan de beroemde kerk helemaal bovenop de berg, onder begeleiding van een in de zaal aanwezige Colombiaan, want de man van de ambassade vond dat ik dat niet alleen moest doen. Onder begeleiding zei hij was geen probleem. Mijn begeleider is een vriend van Jan en misschien komt Jan ook wel mee, maar hij ging vanavond helemaal uit zijn dak in de jazz cafés van Bogota, ik was ook uitgenodigd, maar ben echt langzaam wel een beetje uitgeteld. Jan vertelde ook dat de zaterdagavond de dansavond is, waar je ook heen gaat, er zijn geen zitplaatsen, er wordt gedanst en de dames komen de heren halen om Tango enz. te dansen! Helaas mijn vliegtuig vertrekt al aan het einde van de zaterdagmiddag!

1. Helma:
    4 mei 2013
    Godzijdank ben je aan de tango ontsnapt!!!
    Fijn dat alles goed is gegaan, en nu op naar huis verheug me!